Testování v praxi

9.6. 2022

Změřit, analyzovat, inovovat, takto zní slogan společnosti Kistler, která se zabývá měřící technikou všeho druhu, a to nejen v automobilovém průmyslu. Díky jedinečné příležitosti, zapůjčení bezkontaktního optického senzoru Correvit S-Motion, jsme mohli inovovat také při vývoji a testování našich monopostů.

Optické senzory Correvit umožňují přesné měření podélné a příčné rychlosti vozidla během jeho jízdy. To ale není vše, co tohle měřící zařízení umí. Zároveň je vybaveno několika senzory, které detailně popisují chování vozidla při dynamických stavech. Pneumatika je nejdůležitější komponentou vozidla, a to platí nejen u závodních speciálů. Díky tomuto senzoru jsme schopni určit směrové odchylky jednotlivých kol, což je právě jeden z hlavních parametrů ovlivňující velikosti příčných sil pod pneumatikami při zatáčení. Velikosti těchto sil poté definují veškeré chování vozidla při průjezdu zatáčkou.

Testování se senzorem spočívalo zejména v ustálené jízdě po kruhové dráze, při které byla provedena citlivostní analýza jednotlivých parametrů vozidla na jeho chování. Naměřená data byla následně porovnána s našimi simulacemi a na jejich základě jsme se mohli více přiblížit realitě. Mimo jiné nám měření napomohlo s vývojem autonomních systémů naší první bezpilotní formule, a také přispělo k lepší optimalizaci algoritmů aktivních prvků pro kontrolu jízdní dynamiky (jako jsou „torque vectoring“ a řízení zadní nápravy).

Tímto chceme společnosti Kistler Eastern Europe s.r.o. vyjádřit velké díky za možnost tyto jízdní zkoušky realizovat. Znalosti nabité měřením se senzorem Correvit S-Motion nám napomohly o něco více nahlédnout do problematiky dynamiky vozidla a posunout tak výkonnost našeho monopostu zase o kus dál.