Představení projektu Formula Student

Zajímá tě závodění? Ať už to je formule 1, WRC či královská kubatura motocyklů MotoGP tak jedno mají společné. A to je vývoj, každý, kdo ve světě motorů něco znamená, si musel projít značným vývojem. I náš tým TU Brno Racing každým rokem vyvíjí nový monopost pro závody ve Formuli Student.

Asi si říkáte, co je tedy projekt Formula Student. Pravděpodobně něco suchého, neatraktivního a podobně. Opak je ale pravdou. Jedná se o celosvětovou soutěž studentů bakalářského a magisterského studia technických univerzit (přes 800 týmů) ve stavbě monopostu formulového typu. Hlavním cílem této soutěže je zlepšení inženýrských dovedností studentů a získání cenných kontaktů v oblasti motosportu. Tato soutěž má kořeny v USA, kde vznikla v roce 1981 pod názvem Formula SAE. Do Evropy se tato soutěž dostala o 17 let později pod současným názvem a náš tým funguje od roku 2010. Pravidla ve Formuli Student jsou podobná těm z formule 1, avšak jsou volnější, co se týče konstrukce vozu a dává týmu možnost experimentovat (například váhový limit není stanoven). I současný technický ředitel formule 1 Ross Brown řekl:

„Jediné dvě inovativní formy motorsportu jsou formule 1 a Formula Student.“

Nejedná se rozhodně o suchou a neatraktivní soutěž, protože se účastní i země mimo USA a Evropu. Soutěž se pořádá například v Brazílii, Japonsku, Indii a Austrálii.

Soutěž je rozdělená na dvě disciplíny, ve kterých týmy získávají body. Jedná se o disciplíny statické a dynamické. Statické disciplíny se zaměřují na inovaci, ekonomiku a prezentaci vozu. V této disciplíně se například studenti snaží přesvědčit fiktivního investora o využití různých služeb spojené s provozem monopostu (pronájem na jeden den, doplňkové služby apod.) a jeho samotná prezentace. Dynamická disciplína se už podle názvu zaměřuje na fungovaní monopostu. Jedná se o technické disciplíny jako je například akcelerace na 75 metrů či vytrvalostní závod. Týmy mohou získat celkem 1000 bodů (325 bodů ze statických disciplín a 675 bodů z dynamických disciplín). Dále se soutěží ve třech sekcích. Jedná se o sekci se spalovacím motorem (Combustion), poté sekce s elektrickým motorem (Electric) a poslední se zajímá o automatické řízení (Driverless). V TU Brno Racing se zajímáme o vývoj formule v sekci Combustion a Electric. 

Kromě získání cenných zkušeností účastníků a navázání přátelských kontaktů s kolegy ze zahraničí je hlavním cílem ukázat světu schopnost postavit vlastní jednomístné závodní auto, které musí být dobře ovladatelné, výkonné, spolehlivé a zároveň bezpečné. Úspěšnost v této soutěži zvyšuje prestiž naší univerzity.

Celý tento článek je úvod do světa Formule Student a je věnován přednášce našeho fakultního zástupce Ing. Michala Janouška Ph.D, který v této přednášce celou soutěž představí. Jak probíhá například celá sezóna od nápadu až po závody. Celkové fungování týmu a jak se na monopostu pracuje. Podrobný popis jednotlivých závodních disciplín a jak takový závodní den vypadá. Jak zvolit jednotlivé díly na monopost, jak při volbě postupovat a od čeho je lepší se raději držet dál. Pokud tě zaujal tento článek, podívej se na přiloženou přednášku ve videu.