Meet the team

27.2. 2024

Přinášíme vám exkluzívní rozhovor s vedením našeho týmu. V rozhovoru nám tým lídr Marek Viktořík a technický lídr Tomáš Velfl poskytli pohled do světa motoristického inženýrství a dynamiky práce v TU Brno Racing. Oba lídři sdílejí své osobní zkušenosti s rozvojem klíčových dovedností, které získali při účasti na projektu.  

TEAM LEADER 

Marek VIKTOŘÍK  

Fakulta strojního inženýrství & Ústav soudního inženýrství 

Team lídr je zodpovědný za organizaci a řízení týmu, komunikaci se sponzory, finance (nákup bufetu), organizaci propagačních akcí a celkové fungování týmu. 

Tomáš VELFL

Fakulta strojního inženýrství

Technický lídr dohlíží nad funkčností a pojízdnosti celého auta. Jeho prací je tedy spojení jednotlivých sekcí ve funkční celek. 


Co vás inspirovalo, abyste se připojili k týmu Formula Student?  

Marek: Od malička jsem měl zájem o motosport, hlavně motorky. Chtěl jsem získat nové zkušenost skrz VUT projekt a najít si přátele se stejnými zájmy. Nakonec jsem nenašel přátele. Našel jsem rodinu. 

Tomáš: V mém případě šlo o celoživotní vášeň pro různé formy motosportu a chuť dělat během studií i něco ve svém volném čase.  


Jaké dovednosti jste získali nebo zdokonalili tím, že jste součástí týmu Formula Student? 

Marek: Velice důležité je umět pracovat v týmu a efektivně komunikovat s lidmi. To jsou jedny ze základních dovedností, co nesmírně usnadní práci všem v týmu. Formula student je projekt specifický tím, že zde máme možnost promítnout teoretické poznatky ze školy do praxe. Já osobně jsem během svého působení získal mnoho nových poznatků o technickém fungování vozu, dynamice vozidla a systému pohonu – spalovacím i elektrickém. V neposlední řadě jsem se naučil smyslu pro zodpovědnost a dodržovat termíny. 

Tomáš: Na prvním místě znalosti, a to od základů fungování závodního vozu, přes praktické zkušenosti doplňující teoretické hodiny ze školy. Rozšířil jsem si znalosti v oblasti kompozitních materiálů a jejich zpracování s využitím několika různých softwarů a programování. Ve formuli jsem se naučil vše od konstrukčního návrhu dílu přes jeho výrobu až po jeho montáž na vůz a následné testování. Nutností je i umět pracovat s grafy a čísly získané z testování a validací. 


Co vás na práci na projektu baví nejvíce? 

Marek: Máme tu skvělý kolektiv, neustálé překonávám své limity a vím, že každou sezónou můžeme být lepší. Nejde tu jen o formuli, ale o to posunout dál každého člena a tým jako celek.  

Tomáš: Příležitost převzít odpovědnost za velký projekt, na kterém závisí i práce ostatních, což vede k naučení se, jak pracovat pod tlakem a v konkurenčním prostředí. A to vše během studia. Po absolvování školy může trvat nějaký čas, než si vybudujeme pozici ve své nové práci a dostanete se k vedení zajímavějších projektů. Zároveň jde o neskutečný pocit, vidět svou práci integrovanou do formule, a jak jí činí lepší, rychlejší a spolehlivější. 


Jak vyvažujete svá akademická studia s vašimi povinnostmi v týmu? 

Marek: Na to jsem ještě sám nepřišel. 

Tomáš: Velmi obtížně. Člověk musí pracovat celý den a někdy nejde spát. Jde o organizování času, prioritizaci a upuštění od vedlejších aktivit. 


Jaká je nejcennější lekce, kterou jste se naučili ve Formula Student? 

Marek: Že je třeba umět se poučit z vlastních chyb a efektivně předat své zkušenosti dál, aby vaše chyby zbytečně neopakovali mladší generace. Taky jsem se naučil neodkládat na zítra to, co můžu udělat dnes, nebo mě to časem dožene. 

Tomáš: Z mé zkušenosti v týmu si odnáším, že každý problém a těžkost jsou řešitelné. Nikdy se nevzdávat, protože nakonec vždy najdete cestu. I když to opravdu není řešitelné v daném okamžiku, vždy alespoň můžete udělat maximum pro dosažení co nejlepšího výsledku. To sice může znamenat, že výsledek nebude perfektní, ale můžete spát v klidu s vědomím, že jste tomu dali všechno.


Můžete sdílet památný okamžik nebo úspěch ze své doby v týmu? 

Marek: Určitě nečekané vítězství v konstrukčním návrhu na FS East v roce 2022. Zároveň si z každé sezóny pamatuji, když se po náročném návrhu a výrobě poprvé rozjel monopost a vše začalo fungovat. 

Tomáš: Nejikoničtějším okamžikem pro mě je pokaždé, když vyjímáme nový monokok z formy po více než měsíci neustálé přípravy a zdánlivě nekonečné výrobě. Za zmínku také stojí dokončení vytrvalostního závodu v Německu v roce 2023, nejprestižnějším závodu Formula Student. 


Jaké rady byste dali někomu, kdo má zájem připojit se k týmu Formula Student? 

Marek: Nebát se přijít. Pro to být v týmu stačí mít zájem o široké spektrum věcí. Potom si každý najde něco, co ho zajímá a v čem se může rozvíjet. Díky tomu může být formule každý rok zdokonalována ve všech směrech.  

Tomáš: Klást mnoho otázek, nestydět se. Neexistuje něco jako hloupá otázka, pouze hloupá odpověď.